Ontdek hoe een digitaal loyalty platform je bedrijf helpt groeien
Hoe werkt een loyalty platform?
Met een loyaliteitsprogramma kunnen bedrijven punten of voordelen aanbieden aan klanten. In ruil daarvoor krijgen klanten kortingen, gratis producten, beloningen of insidervoordelen. Het doel? Herhalingsaankopen motiveren en vertrouwen opbouwen tussen klant en bedrijf. Een digitaal loyaliteitsplatform is daarom van onschatbare waarde. We sommen de belangrijkste voordelen even voor je op.

Wat zijn de voordelen?
- Hogere klantenbinding
Wanneer je de incentives die je aanbiedt, afstemt op de doelgroep zullen mensen het programma hoogstwaarschijnlijk waardevol vinden. Ze zijn dan sneller geneigd om terug te keren én langer klant te blijven. Van eenmalige consumenten tot echte ‘regulars’. Dankzij een loyalty platform kan je dus diepere relaties ontwikkelen met je klanten.
- Meer omzet
Zoals hierboven vermeld, kan een loyaliteitsplatform zorgen voor een hogere klantenbinding. En hoe hoger de klantenbinding, hoe groter de kans op herhaalaankopen. Met een loyalty programma is de kans dus groot dat klanten sneller en meer uitgeven en je zo een hogere omzet behaalt. Bovendien kan een loyaliteitsprogramma potentiële klanten ook sneller overhalen om tot aankoop over te gaan, wat de omzet ook sneller doet stijgen.
- Data
Een op maat gemaakte loyalty-app kan waardevolle first party gegevens verzamelen over de voorkeuren en het koopgedrag van klanten. Kortom: ze vertellen wie je klanten zijn. Daardoor kan je steeds gerichtere en relevantere beloningen en ervaringen aanbieden, wat op zijn beurt de loyaliteit versterkt.
- Gericht communiceren
Via een loyaliteitsapp kan een bedrijf heel gepersonaliseerde en gerichte communicatie naar zijn klanten sturen. De boodschap kan perfect afgestemd worden op de doelgroep waardoor ze de communicatie als relevanter gaan beschouwen. Dit versterkt de betrokkenheid wat opnieuw resulteert in een hogere klantenbinding.
- Bereikbaarheid
Telefoons zijn onze fulltime metgezel en millennials gebruiken hun smartphone meer dan vijf uur per dag. Het hebben van een loyaliteitsprogramma voor mobiele apps maakt het dus handiger om klanten op elk moment te bereiken.
- Meer leads via klanten
Wanneer je een succesvol loyaliteitsprogramma hebt, is de kans groot dat mensen dit aan vrienden en familie doorvertellen. Op die manier bouw je als het ware levenslange merkambassadeurs uit. Die zijn goud waard, want hoe meer mond-tot-mondreclame, hoe meer nieuwe klanten en hoe hoger de omzet. Bovendien kost mond-tot-mondreclame ook minder dan betalende advertenties. Win-win!
Ook voor B2B en B2C?
Jazeker! Digitale loyalty platformen zijn er niet enkel voor B2C toepassingen, maar worden ook gebruikt binnen B2B omgevingen en zelfs intern voor medewerkers. We spreken dan eerder over engagement platformen. Het systeem van punten sparen en inruilen voor incentives is dan vaak gelijk maar de insteek en doelstellingen zijn anders.
Stel dat je als producent een netwerk van onderaannemers, dealers of installateurs wil motiveren om meer te verkopen, dan kan een loyalty platform de uitkomst bieden. Zo kunnen ze bijvoorbeeld hun aankoopfacturen opladen en punten ontvangen afhankelijk van het bedrag. Die punten kunnen ze dan inwisselen voor gadgets of events. Wanneer je het platform verder aanvult met nuttige documentatie zoals handleidingen en instructies, creëer je een krachtige tool.

Conclusie
We kunnen besluiten dat een digitaal loyaliteitsplatform een geweldige manier is om klanten te belonen en hen aan te moedigen herhaalaankopen te doen. Heb je vragen over de mogelijkheden en het opzetten van een digitaal loyalty platform? Aarzel niet om contact met ons op te nemen. Webcomm helpt graag verder bij de strategie en de ontwikkeling van zo’n platform geheel op maat van jouw bedrijf.